'Pas volgend jaar weer groei retailsector'

De omzet van de totale retailsector zal dit jaar zo'n half procent lager uitvallen dan vorig jaar. Pas in 2022 is er weer sprake van groei (ongeveer 1,5 procent). Die verwachting spreekt het Economisch Bureau van ABN Amro uit.

Fysieke winkels blijven kwetsbaar door de groei van online. ABN Amro verwacht dat er dit jaar 25 procent meer via internet wordt gekocht dan in 2020. Door de vraag naar gemak en lage prijzen zullen platformbedrijven en webwinkels blijven groeien, zegt de bank. Volgend jaar zullen de onlineverkopen met vijftien procent toenemen, is de verwachting. "Retailers moeten daarom veel aandacht besteden aan een juiste balans tussen verkoop via fysieke winkels en via het onlinekanaal."

Personeelstekorten kunnen een rem vormen op het herstel, constateert ABN Amro. In de foodretail worden onder meer vakkenvullers en kassamedewerkers gezocht, maar ook meer specialistische functies als verkoper in elektronicawinkels en bouwmarkten staan open. "Door de enorme groei van online-aankopen tijdens de coronapandemie zien we ook een toenemende vraag naar pakketbezorgers en medewerkers in de klantenservice en distributiecentra."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!