Beperkte omzetschade bij kringloopwinkels

Hoewel er afgelopen jaar twintig procent minder klanten over de vloer kwamen bij kringloopwinkels, bleef het omzetverlies beperkt tot vijf procent. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN), waar Trouw over bericht. 

Uiteindelijk zijn er net zoveel spullen ingezameld als in recordjaar 2019, ondanks dat de winkels in totaal zo’n vijf weken op slot moesten vanwege de pandemie. Hiermee kwam niet alleen de verkoop, maar ook de aanvoer van nieuwe voorraden stil te liggen. 

Doordat vrijwilligers en andere sympathisanten zelf ophaaldiensten organiseerden werd er vorig jaar door de bij BKN aangesloten kringloopbedrijven (212 winkels, zestig procent van het marktaandeel) 150 miljoen kilo aan kleding, meubels, serviesgoed en andere gebruikte spullen opgehaald. 

De oorzaak van die ‘meevaller’ moet volgens Leonie Reinders, directeur bij BKN, worden gezocht in een hoger bestedingsbedrag per klant. “Mensen hadden iets in te halen en gingen een ander aankoopgedrag vertonen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!