'Consument blijft grote binnenstad mijden'

'Consument blijft grote binnenstad mijden'

Een kwart van de consumenten verwacht na corona minder vaak in grote steden te winkelen dan voor de crisis. Ook shoppen op drukke momenten wordt blijvend minder populair. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro en Q&A Research onder bijna tweeduizend Nederlanders.

Bijna één op de vijf respondenten geeft aan vaker naar een lokale winkel te gaan dan voor de crisis, ook als alle beperkingen zijn opgeheven. Achttien procent zegt straks überhaupt minder vaak een fysieke winkel te bezoeken en negen procent juist vaker. Verder zegt één vijfde blijvend meer online te gaan shoppen.

Een complete leegloop van de winkelstraten hoeven we niet te verwachten. 59 procent van de consumenten zegt na de crisis even vaak naar de grote stad te gaan om te winkelen en zeven procent zelfs vaker. Als het gaat om fysiek winkelen in het algemeen doet 71 procent dat straks even vaak. Winkelen op drukke momenten zal wel fors in populariteit afnemen: veertig procent zegt dit na de crisis minder vaak te zullen doen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het kopen van duurzame producten sinds corona voor bijna een kwart van de consumenten belangrijker is geworden. De voorkeur om alleen producten te kopen die écht nodig zijn groot: 37 procent vindt dit belangrijker en zes procent juist niet. Daardoor zijn consumenten ook de kwaliteit van hun aankopen belangrijker gaan vinden. 33 procent hecht hier meer waarde aan dan vóór corona.
 

Reacties 5


Theresia Kragt 23 sep, 10:34

Daar kan ik mij ook in vinden. Ik zal ook zeker de grote binnensteden niet gaan bezoeken om te winkelen. Ik ga nu alleen gericht naar de winkel waar ik moet zijn in de buitengebieden en dan gelijk weer naar huis. En de koopzondag is nu echt bij mij vsn de baan.


ikke weet het 23 sep, 12:27

Wat een flauwekul onderzoek.
Ga eens KIJKEN in de steden, en je ziet zelf dat het op de Zaterdag en Zondag weer ontzettend druk is.


B C 23 sep, 15:16

Groot minpunt is dat in elke (middel) grote stad het zelfde aanbod te vinden is. Wat dan ook het “funshoppen” minder fun maakt, je raakt dus eerder geïnspireerd daar waar meer diversiteit te vinden is (online) . Deze steden moeten gaan werken aan diversiteit in winkelaanbod en hun media waarde. Mall of the netherlands bv. Zou je daar nog steeds gaan winkelen als d’r geen dak op zat? Enige voordeel is compactheid, het dak en (nu nog) gratis parkeren. Begrijp me niet verkeerd de winkels zijn mooi maar zeker niet vernieuwend.


John Eves 23 sep, 16:08

Die diversiteit gaat er niet komen. De kleine leuke winkels kunnen die hoge huren niet betalen.


Leonard Van Liere 23 sep, 18:09

Inderdaad een flauwekul onderzoek. Vraag aan mensen of ze bewuster en duurzamer gaan kopen dan knikt iedereen braaf JA prima voor je imago
Toch blijft het druk bij de Action, de Hema en allerlei aanbieders van restpartijen. Echt kwaliteit dus.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!