Een kwart van de consumenten verwacht na corona minder vaak in grote steden te winkelen dan voor de crisis. Ook shoppen op drukke momenten wordt blijvend minder populair. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro en Q&A Research onder bijna tweeduizend Nederlanders.
Bijna één op de vijf respondenten geeft aan vaker naar een lokale winkel te gaan dan voor de crisis, ook als alle beperkingen zijn opgeheven. Achttien procent zegt straks überhaupt minder vaak een fysieke winkel te bezoeken en negen procent juist vaker. Verder zegt één vijfde blijvend meer online te gaan shoppen.
Een complete leegloop van de winkelstraten hoeven we niet te verwachten. 59 procent van de consumenten zegt na de crisis even vaak naar de grote stad te gaan om te winkelen en zeven procent zelfs vaker. Als het gaat om fysiek winkelen in het algemeen doet 71 procent dat straks even vaak. Winkelen op drukke momenten zal wel fors in populariteit afnemen: veertig procent zegt dit na de crisis minder vaak te zullen doen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat het kopen van duurzame producten sinds corona voor bijna een kwart van de consumenten belangrijker is geworden. De voorkeur om alleen producten te kopen die écht nodig zijn groot: 37 procent vindt dit belangrijker en zes procent juist niet. Daardoor zijn consumenten ook de kwaliteit van hun aankopen belangrijker gaan vinden. 33 procent hecht hier meer waarde aan dan vóór corona.
Leonard Van Liere 23 sep, 20:09
John Eves 23 sep, 18:08
B C 23 sep, 17:16
ikke weet het 23 sep, 14:27
Theresia Kragt 23 sep, 12:34