De Europese Commissie moet via wetgeving kinderen beschermen tegen reclames voor ongezonde voeding. Dat stellen Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.
Samen met negen consumentenorganisaties uit andere Europese landen onderzocht de Consumentenbond meer dan tachtig reclames uit tien landen. Volgens de onderzoekers overtreden al deze reclames de regels die de voedingsindustrie zichzelf heeft opgelegd.
Het systeem van zelfregulering werkt niet, concludeert directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. "Dit onderzoek laat zien dat de sector niet tot zelfregulering in staat is." Eigen regels worden doorgaans niet nageleefd, doordat er geen sancties zijn.
Daar moet volgens de Consumentenbond dan ook verandering in komen. De organisatie pleit voor een totaalverbod op onlinemarketing voor ongezonde producten gericht op kinderen. Tv-reclames voor dit soort producten zouden dan tussen zes uur 's morgens en elf uur 's avonds niet meer uitgezonden mogen worden.
Schijf van Vijf
Om vast te stellen hoe (on)gezond een product is, kunnen bedrijven de criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie gebruiken. Nederlandse bedrijven kunnen gebruikmaken van de Schijf van Vijf. Ook moeten er maatregelen komen voor kindermarketing op verpakkingen.
"Het is gewoon onmogelijk voor kinderen om advertenties te negeren waarin voedsel wordt gepromoot dat ze slechts af en toe zouden moeten eten. De Europese Commissie moet ingrijpen", aldus Molenaar.
Reacties 0