Bijna twee derde van de consumenten verkiest gezonde keuzes boven betaalbaarheid in supermarkt. Zo zijn ze bereid om extra te betalen voor lokale, duurzame en fair-trade voedingsmiddelen. Dat blijkt uit een onderzoek van Deloitte.
53 procent van de consumenten zegt dat ze willen dat hun supermarkt hen informatie geeft over gezonde alternatieven. "Supermarkten spelen een belangrijke rol in het bieden van keuzes en transparantie aan de consument. In de toekomst zouden zij consumenten gericht kunnen adviseren hoe gezonde en duurzame voeding te consumeren is", aldus Randy Jagt van Deloitte.
De meerderheid van de Europese consumenten (74 procent) is bereid vijf procent extra te betalen voor voedsel dat lokaal is geproduceerd. 72 procent wil meer betalen voor levensmiddelen van duurzame oorsprong en fair-trade voedingsmiddelen.
Naast dat consumenten willen dat supermarkten hen beter informeren over gezond eten, vinden zij ook dat de overheid meer moet doen. Zo zegt veertig procent dat ongezond en niet-duurzaam voedsel zwaarder moet worden belast.
Reacties 0