Supermarkten: 'Flinke stappen in MVO'

Supermarkten zijn hard op weg hun beleid op het gebied van verantwoord ondernemen te verbeteren. Dat stelt brancheorganisatie CBL op basis van de eigen rapportage ‘IMVO-risicomanagement in de supermarktbranche’.

Drie jaar geleden ondertekende het CBL het IMVO-convenant Voedingsmiddelen, waarin beloofd werd zich in te zetten voor een internationaal verantwoorde productieketen. Inmiddels scoren supermarkten naar eigen zeggen 91 procent op de integratie van het IMVO-beleid in de bedrijfsvoering. Op het gebied van het prioriteren van risico’s in de keten is dat 88 procent.

De derde jaarmeting werd afgelopen zomer uitgevoerd en laat volgens het CBL zien dat de supermarktbranche op bijna alle onderwerpen vooruitgang heeft geboekt. “De afgelopen jaren hebben we laten zien dat IMVO hoog op de agenda van de supermarktbranche staat”, aldus Jennifer Muller, manager duurzaamheid bij het CBL.

In het convenant zijn verder onder meer afspraken vastgelegd op het gebied van klimaat en leefbaar loon. Bij de totstandkoming van het akkoord in 2018 was er kritiek van verschillende maatschappelijke organisaties, omdat supermarkten niet zelf hun handtekening zetten maar dit door hun brancheorganisatie laten doen. Een stok om mee te slaan als een grote retailer zich niet aan de afspraken houdt heeft het CBL niet, was het verwijt.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!