'Webshops lokken klanten met niet-leverbare producten'

Webwinkels proberen klanten nog steeds te lokken met producten die helemaal niet meer leverbaar zijn. Dat constateert de Consumentenbond, die voor de derde keer onderzoek deed naar deze vorm van misleiding.

Vooral bij verkopers van keukenapparatuur en witgoed gaat het mis, stelt de Consumentenbond. Na klachten van consumenten bestelden onderzoekers van de bond bij zeven webshops 22 apparaten waarvan ze vermoedden dat ze niet leverbaar zouden zijn. Het ging om populaire modellen, bijvoorbeeld omdat ze van de Consumentenbond het predicaat 'Beste uit de Test' of 'Beste koop' hadden gekregen. Slechts twee artikelen bleken leverbaar.

Meestal leverden de winkels een ander model, soms zelfs zonder bericht. Bemmel & Kroon maakte het 't bontst, zegt de Consumentenbond. Na twee bestellingen volgde direct een e-mail met een factuur, met daarop andere modellen. Omdat het mailtje zo snel kwam, vermoedt de bond opzet. Volgens de bond kwam het bedrijf niet met een écht antwoord waarom de oude modellen nog te bestellen zijn. "Het bedrijf zegt alleen dat het de opvolger van het bestelde product levert."

Bemmel & Kroon werd in 2016 en 2018 ook al op de vingers getikt. Ook Veiligkopen.nu, Keukenloods.nl, KitchenOnline.nl en Inbouw.nl zijn volgens de Consumentenbond hardnekkige overtreders. Bemmel & Kroon was woensdagmorgen niet direct in staat om te reageren.

De Consumentenbond heeft de resultaten gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt.

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!