Fairtrade Original ziet weinig in d2c

Foodmerk Fairtrade Original heeft geen plannen voor eigen winkels of een webshop. “We richten ons volledig op onze kernactiviteit: het zijn van een foodmerk in fairtradeproducten”, aldus directeur Steven van Wijk tegenover RetailTrends.

Lange tijd geleden had Fairtrade Original wel een aantal eigen winkels met zowel food- als non-foodproducten. “Destijds is besloten daar afscheid van te nemen en daar sta ik volledig achter”, aldus Van Wijk. Hij richt zich liever op een zo groot mogelijke aanwezigheid in supermarkten.

Ook online ligt direct-to-consumer niet in het verschiet. “Met ons assortiment van zo’n 150 producten zijn we niet in staat online een rendabel businessmodel in de markt te zetten.” Hij ziet veel meer in het aansluiten bij de kanalen die er al zijn. “Denk naast de webwinkels van supermarkten aan Picnic, Crisp en Gorillas. Dat zijn de plekken waar we beschikbaar moeten zijn.”

Het Nederlandse foodmerk wil verder flink groeien in het buitenland. Zo ligt Fairtrade Original eind dit jaar bij tweehonderd winkels van E.Leclerc en Carrefour in Frankrijk. Daarnaast heeft Van Wijk België in het vizier. “Daar zijn we nog niet sterk vertegenwoordigd. Het ligt voor de hand dat daar ook een plekje voor ons is.”

Meer weten over de missie van Fairtrade Original en de eeuwige verwarring over of het nu wel of geen keurmerk is (spoiler: niet)? Lees hier het hele interview.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!