Hij is sinds drie jaar landendirecteur van de Duitse winkelketen Kik. In Nederland, een land dat voor de eigenaren van de textielprijsvechter altijd een buitenbeentje was. De merkbekendheid is laag, het is lastig om aan personeel te komen, er is regelmatig discussie over het aanbod en de winkeluitstraling en de coronapandemie zorgt voor trage en dure aanvoer. Gemakkelijk is anders. Toch blijft David Philipoom (51) monter: Kik levert een schat aan nieuwe levenslessen

Ouders

“Mijn vader was geen gemakkelijke man. Hij heeft het Utrechtse textielbedrijf dat mijn opa begonnen was, uitgebouwd tot een keten met 21 vestigingen. Dag en nacht was hij met de zaak bezig, het is niet overdreven om te zeggen dat de opvoeding van de kinderen en de kwaliteit van zijn huwelijk daar nogal onder leden.


Daar stond tegenover dat ik als kind al elke vrije dag in de zaak kon werken. Nou ja, kon... Moest, kan ik beter zeggen. Zo leerde ik al vroeg de retailpraktijk kennen. Vooral toen de zaak er op een gegeven moment erg slecht bij stond was de les: bespaar waar je kunt. Dat ging ver. Zo was een van mijn eerste klusjes in het keldermagazijn het lostrekken van stickertjes op panty’s. Ik was acht jaar en ik had van mijn vader begrepen dat de pantyfabrikant...