Skype, HelloFresh, Zalando: Jonas Kjellberg investeert graag in techstartups die de markt fundamenteel veranderen. ‘Backing the gamechangers of tomorrow’, zoals hij het noemt. Een gesprek over innovatie, waarom hij met een rotsvast geloof in het businessmodel van een onbekende startup de marktreuzen uitdaagt en hét businessmodel van de toekomst. “Het fundament van hoe en waarom we spullen creëren gaat op de kop.” 


U investeert miljoenen in startups die volgens u gamechangers zijn. Waaraan herkent u hen?
“Elke markt heeft gamechangers en outperformers. Een outperformer blinkt uit in wat hij doet en doet dat beter dan de andere spelers. Mijn interesse wordt gewekt door gamechangers: bedrijven die een fundamentele verandering brengen in een industrie.


Kijk maar naar Netflix, Spotify, Amazon. Uiteindelijk verslaan de gamechangers altijd de uitblinkers. Dat is gewoon een kwestie van tijd.”


U zegt dat zonder een spoortje twijfel.
“Clayton Christensen (wijlen onderzoeker en auteur van The Innovator’s Dilemma, red.) hield zich bezig met deze materie. Zijn onderzoek toont aan dat outperformers het uiteindelijk afleggen tegen gamechangers.

...