Mede door Facebooks Mark Zuckerberg is het ‘ineens’ daar: het metaverse. Als fenomeen dan, want een allesomvattende virtuele wereld waarop iedereen kan inpluggen, is nog niet binnen bereik. Maar het begin is er en de eerste retailers verkennen voorzichtig hun kansen. 


Van iedereen die het metaverse wil duiden komt Epic Gamesceo Tim Sweeney wellicht tot de meest treffende omschrijving.


Hij noemt het ‘een voortdurend live, digitaal universum dat individuen een gevoel geeft van keuzevrijheid, sociale aanwezigheid en een gedeeld ruimtelijk bewustzijn – samen met de mogelijkheid om deel te nemen aan een uitgebreide virtuele economie, met een grote maatschappelijke impact’. Nog steeds een mond vol, maar dat is ook niet gek.


Het metaverse is een eindeloos project, in potentie groter dan de wereld om ons heen. Digitaal zijn immers alle opties mogelijk en kunnen er oneindig veel nieuwe zaken worden toegevoegd. Het metaverse is een geheel dat zal bestaan uit verschillende werelden die momenteel in ontwikkeling zijn.