Opvattingen over nieuwe technologische ontwikkelingen kunnen snel veranderen. Een paar jaar geleden nog maar waren automatisering en robotisering woorden die geheid de alarmbellen deden afgaan. Distributiecentra waar het werk van mensen gedeeltelijk of zelfs geheel werd overgenomen door robots, het was een schande. Voor de megaconcerns moest alles maar zo goedkoop mogelijk, geen mens had straks nog een baan.


Zo keek men met argusogen naar het gemechaniseerde distributiecentrum van Albert Heijn dat drie jaar terug in Zaandam werd geopend. De retailer zelf legde er tijdens een rondleiding de nadruk op dat het werk voor de mensen op de vloer minder zwaar werd. En ja, ze gingen ook terug van honderd naar dertig mensen die gelijktijdig aan het werk waren. Maar dat waren vooral uitzendkrachten, haastte de Zaanse keten zich te zeggen. Alle vaste medewerkers uit het oude dc zouden een nieuw plekje binnen Albert Heijn krijgen.


Dat soort halve verontschuldigingen voor innovatie bestaan niet meer. Toen ik eind oktober op bezoek was bij het distributiecentrum van JD.com in Venray, waarvan Hunkemöller vooralsnog exclusief mag gebruikmaken, bleek...