Het winkelbezoek aan de hoofdwinkelstraten lijkt structureel achter te blijven bij wat we pre-corona gewend waren. De verwende digitale consument gaat alleen nog naar een binnenstad of kernwinkelgebied voor ontspanning, ontmoeting of inspiratie. Funshoppen krijgt een andere dimensie nu de betekenis van klantbelevenis opnieuw moet worden ingevuld. Van phygital concept tot retailtainment, de meningen verschillen hoe je het best kunt verleiden.


Het ruimteschip in Leidschendam is een megawinkelpretpark, tjokvol met food en leisure. Daar is een markt voor. Westfield Mall of the Netherlands is een succes, de kassa’s rinkelen.


Voor een andere kijk op retailtainment kun je ook binnenlopen bij de nieuwe belevingswinkels van H&M, die beloven ‘meer toegang te geven tot duurzame mode en (de consument wil) helpen bij het creëren van een eigen stijl’. Ook daar word je net als bij de Mall niet verrast, maar wel overdonderd.


Het verleidingsspel met finesse spelen is weinigen gegeven. Je ziet veel ‘me-too’ initiatieven en cosmetische make-overs. Men denkt onvoldoende na over het dna, de merkwaarden en...