Van een wereldberoemd YouTube-filmpje tot de allereerste smileys: dankzij non-fungible tokens kunnen ze van jou zijn. De interesse in NFT’S schijnt een nieuw licht op de waarde van digitale objecten. Dolce & Gabbana, Gucci en McDonald’s experimenteren met een verdienmodel binnen dit domein. “Echte fans delen straks niet meer alleen een like uit, maar kopen een NFT."


De zoen die Madonna en Britney Spears elkaar gaven tijdens de Video Music Awards in 2003. De emoticons :-) en :-(, in 1982 bedacht door computerwetenschapper Scott Fahlman. En het YouTube-filmpje Charlie bit my finger uit 2007, goed voor bijna een miljard views. Allemaal komen ze dit jaar weer even in het nieuws en allemaal omdat ze als non-fungible token (NFT) geveild worden.


De smileys brengen twee ton op, het bijtfilmpje zelfs 620 duizend euro en het beeld van de zoen is bij het verschijnen van dit magazine nog onder de hamer. Berichten dat iets ‘als NFT geveild wordt’ duiken dit jaar vaker op. Naast zoenen, smileys en filmpjes kan het om van alles gaan. Vaak zijn het kunstwerken en die leveren tot nu toe ook het meest op.