ACM: betere bescherming tegen nepaanbiedingen

ACM: betere bescherming tegen nepaanbiedingen

Vanaf volgend jaar gaan er nieuwe Europese regels in die consumenten beter moeten beschermen tegen nepaanbiedingen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt die er in Nederland toezicht op houdt.

De wet regelt nu al dat verkopers consumenten niet op het verkeerde been mogen zetten. Het product moet daadwerkelijk voor de oude prijs zijn verkocht in de drie maanden voorafgaand aan de aanbieding.

Vanaf mei volgend jaar worden de regels strenger. Dan moet de genoemde 'van-prijs' de laagste prijs zijn geweest in de dertig dagen voorafgaand aan de aanbieding. "Dit is bedoeld om te voorkomen dat bedrijven voor de prijsaanbieding heel kort een hoge prijs in de markt zetten en daarmee het prijsvoordeel voor consumenten te gunstig voorspiegelen", zegt de ACM.

De consumentenwaakond legde eerder dit jaar de aanbiedingen van 250 populaire producten (speelgoed en consumentenelektronica) van 25 webshops gedurende enkele maanden automatisch vast. De ACM stuitte toen regelmatig op aanbiedingen die geen echte aanbiedingen waren. Soms werden ze maandenlang als aanbieding gepresenteerd, andere keren was de 'van-prijs' niet recent of helemaal niet gehanteerd.

Reacties 1


Arie Feenstra 21 jul, 12:30

In die zelfde categorie vallen m.i. ook de fietsenhandelaren die permanent hun elektrische fietsen verkopen met een zogenaamde korting van honderden euro's.

Jaar in jaar uit een korting geven is toch geen korting, dit is pure volksmisleiding.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!