Winkelleegstand neemt af: 'Dat is wel verrassend'

Winkelleegstand neemt af: 'Dat is wel verrassend'

De winkelleegstand in Nederland neemt af. Minder dan 7 procent van de winkelpanden staat leeg, begin dit jaar was dat 7,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van databureau Locatus.

"Dat is wel verrassend", zegt directeur onderzoek Gertjan Slob tegen RetailTrends. In januari komt er een uitgebreide analyse, maar hij kan al wel de twee oorzaken noemen.

Aan de ene kant worden nog steeds leegstaande panden omgebouwd tot bijvoorbeeld woningen of kantoren. Daarnaast komen er ook weer nieuwe winkels bij, vooral de laatste maanden. "En dat ondanks de coronaperikelen en andere onzekerheden. Ik krijg er niet meteen de vinger achter waarom dat nu meer gebeurt", zegt Slob.

Het aantal winkels loopt al jaren terug. Zo verdwenen er in 2019 zo'n drieduizend, drie procent van het totaal. "We zien dat dit ook minder hard terugloopt."

Reacties 3


Serge Den Belg 29 nov, 13:50

Moest Bagels ipv nagels zijn


Serge Den Belg 29 nov, 13:49

Veelal opvulling met pop-ups en horeca afgeleiden: pasta’s in The box, donuts, nagels en allerhande koffietoestanden. Niet slecht natuurlijk maar nieuwe retailspelers zouden het straatbeeld boeiender maken.ik denk dan vooral aan kleding/klanten matchesmet duidelijke profilering: Surf in The city, Mr dandyguy, miss chichi, chique et pas chére, prinses Parijs,….


Reinder Koornstra 29 nov, 11:26

Grote vraag is natuurlijk: komen in die panden weer winkels? Waarschijnlijk niet!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!