'Winkelgedrag is door corona structureel veranderd'

Het aantal mensen dat naar fysieke winkels gaat blijft structureel achter bij de situatie voor de coronacrisis. Tegelijkertijd wordt daar per week evenveel uitgegeven als in 2019, meldt ABN Amro in zijn nieuwste Stand van de Retail.

Toen eind september vrijwel alle coronamaatregelen werden afgeschaft bleef het aantal winkelbezoekers onder het niveau van vlak voor de coronacrisis. Dat blijkt onder meer uit locatiegegevens van Google. In de periode van 25 september tot 6 november werden ‘retail en recreatiegebieden’ in de vijf grote steden twintig procent minder tot even vaak bezocht ten opzichte van voor de pandemie.

Hoewel het aantal passanten nog niet op het oude niveau is, blijkt uit pinbetalingen van klanten van ABN AMRO dat bestedingen in niet-essentiële fysieke winkels toenemen. In de periode van 25 september tot 6 november, toen weinig maatregelen golden, lagen de bestedingen zelfs boven de gemiddelde week in 2019. Bestedingen in winkels die niet hoefden te sluiten tijdens de lockdown, zoals supermarkten en voedingsspeciaalzaken, liggen sinds het uitbreken van de crisis de gehele periode al boven het niveau van 2019.

De bank trekt op basis van deze cijfers de voorlopige conclusie dat het winkelgedrag van consumenten door corona structureel is veranderd. Een mogelijke verklaring voor de hogere bestedingen is dat consumenten duurdere producten kopen of gerichter naar de winkel gaan en verschillende aankopen combineren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!