De Nederlandse e-commercesector groeit nog steeds. Wel vielen de online consumentenbestedingen en het aantal online aankopen in het derde kwartaal lager uit dan in het kwartaal ervoor.
Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders. Vergeleken met het derde kwartaal van vorig jaar namen de bestedingen met 21 procent toe tot 6,9 miljard euro. Het aantal aankopen steeg met twaalf procent tot 85,5 miljoen. De groei werd vooral aangejaagd door diensten, zoals vliegtickets en tickets voor attracties.
In de productcategorieën was de groei bescheiden: bij de totale bestedingen + 6 procent, bij het aantal aankopen + 8 procent. Alleen aan home & living werd minder uitgegeven dan een jaar geleden.
Uit het onderzoek blijkt ook dat er minder bij webshops buiten de EU wordt gekocht. Dat is een gevolg van nieuwe btw-regels. Ook voor producten onder 22 euro moet sinds 1 juli btw worden betaald. Een website als AliExpress blijkt dan ineens een stuk minder aantrekkelijk.
Reacties 0