Supermarkten: 'A-merken misbruiken inflatie voor prijsverhogingen'

Supermarkten: 'A-merken misbruiken inflatie voor prijsverhogingen'

Leveranciers van grote merken willen hun prijzen soms meer verhogen dan de inflatie rechtvaardigt. Dat stellen Albert Heijn, Jumbo, Vomar en Picnic tegenover het FD.

De inflatie in Nederland ligt op een erg hoog niveau en producenten zouden daarvan gebruik willen maken om meer marge over te houden. Dat leidt tot stroevere onderhandelingen dan normaal. “In enkele gesprekken merken we dit jaar dat grotere A-merkleveranciers extra prijsverhogingen willen doorvoeren”, zegt een woordvoerder van Albert Heijn. “Een aantal grote fabrikanten, A-merken met name, probeert voor zichzelf een klein plusje te creëren”, ziet ook Vomar-directeur Aart van Haren.

Ook Jumbo erkent dat de gesprekken met sommige leveranciers stroef verlopen. “Die overdrijven het argument van grondstofprijsstijgingen wat, of misbruiken het om hun marges te verhogen”, zegt cfo Ton van Veen. Picnic wil dat leveranciers hun prijsverhogingen in detail toelichten. 'Soms is het product zelf niet duurder geworden, maar het transport”, aldus mede-eigenaar Michiel Muller. “De vraag daarna is hoe we die pijn verdelen.”

Om welke merken het gaat zeggen de retailers niet. De supermarkten zeggen scherp te blijven onderhandelen om prijsverhogingen voor consumenten te beperken. Toch zijn die niet te voorkomen, zegt Van Veen. “Het is een illusie dat we die eeuwig kunnen uitstellen.”
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!