'Helft consumenten bereid (iets) meer te betalen voor biologisch'

Bijna de helft van de consumenten is bereid extra te betalen voor biologische levensmiddelen. Daarvoor moeten zij wel eerst specifiek geïnformeerd worden over de voordelen, blijkt uit een enquête van Bionext en Future of Food Institute onder vijfhonderd Nederlanders.

Alleen consumenten die worden voorgelicht over de ‘eerlijke prijs’ die biologische boeren voor hun product krijgen, zijn bereid meer te betalen. 45 procent van deze groep heeft de voorkeur voor de biologische variant bij een prijsverschil van tien procent, tegenover 35 procent van de controlegroep. Bij een meerprijs van twintig procent verdampt dit verschil in voorkeur volledig.

Opvallend is dat andere argumenten minder indruk maken. Consumenten die worden voorgelicht over de gezondheids- en milieuvoordelen van biologische voeding, zijn niet of nauwelijks bereid meer te betalen dan de controlegroep die deze informatie niet krijgt. Bij een extra prijs van twintig procent zijn zij zelfs nog minder geneigd de biologische variant te kopen dan de controlegroep.

Het koopgedrag van de respondenten wat betreft bio is verdeeld. De grootste groep (38 procent) koopt soms biologisch. Zes procent kiest altijd voor biologisch, dertien procent juist bewust nooit. Iets minder dan een kwart geeft aan zomaar iets uit het schap te pakken.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste consumenten in meer of mindere mate het verschil kennen tussen biologisch en niet-biologisch. Slechts twee procent kent de term niet en twaalf procent alleen van naam.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!