Winnaar/verliezer van de week: Boerschappen en MediaMarkt

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Boerschappen en MediaMarkt.

Winnaar: Boerschappen

'Direct van de boer naar jou'. Dat klinkt voor veel consumenten blijkbaar aantrekkelijk. Maaltijdboxenbedrijf Boerschappen, in 2013 opgericht, groeit razendsnel. Vooral de laatste twee jaar, toen de omzet met 500 procent steeg naar 7,3 miljoen euro. Om verder te groeien is flink meer geld nodig, maar oprichters Stijn Markusse en Stéphanie Vellekoop hadden geen goed gevoel bij banken, impact funds en investeringsfondsen. Ze kozen voor een coöperatie, zodat klanten, medewerkers, boeren en andere geïnteresseerden mede-eigenaar kunnen worden van het...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Boerschappen en MediaMarkt.

Winnaar: Boerschappen

'Direct van de boer naar jou'. Dat klinkt voor veel consumenten blijkbaar aantrekkelijk. Maaltijdboxenbedrijf Boerschappen, in 2013 opgericht, groeit razendsnel. Vooral de laatste twee jaar, toen de omzet met 500 procent steeg naar 7,3 miljoen euro. Om verder te groeien is flink meer geld nodig, maar oprichters Stijn Markusse en Stéphanie Vellekoop hadden geen goed gevoel bij banken, impact funds en investeringsfondsen. Ze kozen voor een coöperatie, zodat klanten, medewerkers, boeren en andere geïnteresseerden mede-eigenaar kunnen worden van het snelgroeiende bedrijf. En de animo blijkt groot: binnen 48 uur was al 3,4 miljoen euro binnen. Inmiddels staat de teller al op vier miljoen.

Verliezer: MediaMarkt

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn, heeft een slecht eerste kwartaal achter de rug. Lockdowns in Nederland en Oostenrijk waren daarvan mede de oorzaak. De omzet van Ceconomy kwam uit op 6,9 miljard euro tegenover 7,5 miljard een jaar eerder. De nettowinst daalde met twintig procent, van 153 miljoen euro naar 122 miljoen euro. Ook de onlineomzet viel lager uit, van ruim 2,2 naar 1,9 miljard euro. Naast de winkelsluitingen in Nederland en Oostenrijk had Ceconomy ook in andere landen last van de coronamaatregelen. Zo bleven veel Duitsers thuis omdat ze alleen op vertoon van de coronapas mogen winkelen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!