Zalando heeft het afgelopen boekjaar afgesloten met een omzet van ruim 10,3 miljard euro. Dat is een groei van 29,7 procent ten opzichte van een jaar eerder.
De groei verliep sneller dan in 2020, toen Zalando een kwart meer omzet boekte. Het brutohandelsvolume (GMV), waarin ook de omzet van verkooppartners op het platform is meegeteld, groeide met 34,1 procent naar ruim 14,3 miljard euro. Het aandeel van partners in het GMV is nu dertig procent.
De aangepaste ebit van Zalando kwam uit op 468,4 miljoen euro. Een jaar eerder was dat 420,8 miljoen. Ook onder de streep bleef er meer winst over: 234,5 miljoen euro ten opzichte van 226,1 miljoen in boekjaar 2020.
Zalando noteerde bijna 7,5 miljard websitebezoeken, 38,3 procent meer dan het jaar ervoor. Het aantal actieve klanten groeide met een kwart tot 48,5 miljoen. Zij plaatsten gemiddeld 5,2 bestellingen per persoon, tegenover 4,8 in 2020.
Nu de coronacrisis ten einde komt verwacht Zalando voor het lopende boekjaar een iets lagere groei van zestien tot 23 procent in GMV. De aangepaste ebit komt naar verwachting uit tussen 430 en 510 miljoen euro. Voor het gestelde doel van een GMV van dertig miljard euro in 2025 ligt Zalando naar eigen zeggen goed op koers.
Specifieke cijfers over Nederland deelt Zalando niet. “Nederland is een belangrijke markt voor Zalando, zowel in termen van groei als investeringen”, zegt general manager Megan Maley alleen.
Reacties 0