E-commercebedrijf TOM in Bladel verkeert in financiële nood. Zo'n zeventig ontslagen en een akkoord met de schuldeisers moeten de onderneming van de ondergang redden, meldt het Eindhovens Dagblad.
TOM (Tom Omnichannel Management) begon in 2005 als fietsenwinkel in Tilburg en groeide uit tot een bedrijf met veertien webshops en zo'n zeshonderd medewerkers. De onstuimige groei tijdens de coronacrisis bracht het bedrijf naar eigen zeggen in de problemen. Zo schommelde de vraag naar producten voortdurend en stokte de aanvoer uit China en India doordat fabrieken daar stil lagen.
TOM wil met schuldeisers afspreken dat ze genoegen nemen met een deel van hun vorderingen. Het bedrijf zou dan in afgeslankte vorm verdergaan, waarbij zeventig medewerkers hun baan verliezen. In januari nam TOM volgens het Eindhovens Dagblad al afscheid van zo'n honderd uitzendkrachten. Aan het begin van die maand meldde het bedrijf nog dat het een dertiende magazijn had geopend en dat het in 2021 een groei van 51 procent had geboekt.
Oprichter en directeur Tom te Riele zegt in een verklaring dat hij de reorganisatie 'met pijn in mijn hart' heeft aangekondigd. "We zijn een familiebedrijf waar iedereen elkaar kent en waardeert. Het is een forse klap voor iedereen. Maar het is de enige manier om het bedrijf en de banen van andere medewerkers te redden." Hij zegt zich met TOM meer te willen focussen op de hardlopers in het assortiment met een betere marge en dat hij minder producten op voorraad wil houden.
Henri Van Venrooij 13 mrt, 05:11
Bert de Jong 3 mrt, 16:26
Ikke Weet 3 mrt, 15:54
peter Hogendijk 3 mrt, 13:39