Jumbo heeft vorig jaar 92 miljoen euro besteed aan commercials op televisie. Daarmee is het de retailer die het meeste marketingbudget aan dit kanaal spendeert, blijkt uit het jaarlijkse rapport van marketingbureau Screenforce.
Voor Jumbo betekenen de tv-uitgaven een forse groei: in 2020 gaf de Veghelse keten hier nog 55 miljoen euro aan uit. Albert Heijn, dat een jaar geleden nog het meeste uitgaf van alle retailers, staat nu op plek drie. Deze keten besteedde 76 miljoen aan tv-marketing, een miljoen minder dan een jaar eerder. Daardoor wordt de supermarktketen ingehaald door A.S. Watson, dat zijn tv-uitgaven opschroefde van 72 naar 82 miljoen euro.
Een opvallende plek is er verder voor Aldi. De discounter voerde zijn investeringen in tv-reclame met liefst 342 procent op, van zestien tot 53 miljoen euro. Daarmee is het nu na Jumbo, A.S. Watson, Albert Heijn en Lidl de retailer die het meeste aan tv uitgaf. Aldi debuteerde pas anderhalf jaar geleden op televisie.
Andere retailers in de top 25 grootste adverteerders zijn bol.com (46 miljoen), Plus (35 miljoen), Coolblue (32 miljoen) en Specsavers (27 miljoen). Van alle tv-adverteerders is Procter & Gamble nog altijd de grootste, met dit jaar 105 miljoen euro.
De retailsector is als geheel veruit die met de grootste investeringen in tv-reclames, blijkt uit het rapport. Vorig jaar gaven retailers hier meer dan een miljard euro aan uit.
Yvon De swart 16 sep, 21:17