Tweede Kamer wil nepreviews verbieden

Tweede Kamer wil nepreviews verbieden

Webshops en digitale platforms worden aangepakt als er valse beoordelingen worden geplaatst. De Tweede Kamer heeft ingestemd met het verbieden van nepreviews. 

Het wetsvoorstel ligt nu voor akkoord bij de Eerste Kamer. In het wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming staat beschreven dat reviews door webshops eerst op echtheid moeten worden gecheckt. Naar consumenten moet transparant worden gecommuniceerd hoe webshops dat inregelen. Ook wordt het betalen voor een positieve beoordeling per wet verboden.

Met de nieuwe wet worden webshops op meerdere gebieden verplicht om meer openheid van zaken te geven. Zo moeten platforms duidelijkheid creëren over wie verantwoordelijk is voor de retourzendingen, zodat de consument weet waar hij of zij problemen kan aankaarten. Ook is het verplicht om consumenten te vertellen of er sprake is van een gepersonaliseerd prijsaanbod. 

In mei dit jaar moet de wet in de hele EU gaan gelden. Europese toezichthouders gaan voor de nieuwe wet op internationaal niveau met elkaar samenwerken. 

Reacties 2


Jan Janssen 14 mrt, 12:27

"Reviews moeten door webshops op echtheid worden beoordeeld." Is dit niet een beetje de slager die zijn eigen vlees keurt? Het probleem is nu immers vooral dat webshops mensen vragen (of zelfs betalen) om reviews te genereren. Het toezicht daarop zou m.i. juist niet bij de webshop zelf moeten liggen.


Bart van de Rijt 14 mrt, 14:55

@Jan Janssen
Het zal niet de bedoeling zijn dat webshops nog hun eigen reviews vragen, dat moet door een 'goedgekeurde' partij gedaan worden, dus meer kosten. Google wordt de onafhankelijke (?) partij die gaat bepalen of de reviews mogen worden gebruikt, want de sterren op Google kun je alleen zo verdienen.
Ik heb geen webshop, maar wel een website waar klanten hun mening kunnen ventileren over mijn bedrijf en de geleverde diensten. Hoe moet ik transparant maken waar die reviews vandaan komen en mag ik de oude dan nog gebruiken? Je hoort hier tot nu toe weinig over, maar straks staan we weer voor een voldongen feit en kostenpost!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!