Coolblue heeft MediaMarkt voor het eerst nipt afgestroefd als populairste winkel voor slimme apparaten. Dat blijkt uit de Smart Home Monitor van Multiscope, een onderzoek onder bijna vijfduizend Nederlanders.
24 procent van de ondervraagden denkt aan Coolblue voor de aanschaf van een smarthomeproduct. MediaMarkt volgt met 23 procent. Bol.com (12), IKEA (6) en Conrad (5 procent) maken de top vijf compleet.
Vorig jaar hadden ruim 4,5 miljoen Nederlanders een of meerdere slimme apparaten in huis. Dat is 57 procent van alle huishoudens. In 2021 en 2020 was dat respectievelijk 52 en 42 procent.
Er werd voor 5,2 miljard uitgegeven. Het grootste aandeel hebben de apparaten voor 'huishouden & comfort', zoals robotstofzuigers, koelkasten en vaatwassers (1,47 miljard). Er is 1,4 miljard besteed aan slimme zonwering en garagedeuren. Slimme apparaten voor beveiliging zijn goed voor 730 miljoen, gevolgd door verlichting en schakelaars (680 miljoen), slimme speakers (560 miljoen) en energie en verwarming (360 miljoen euro).
Reacties 0