Mexx 'niet zo bekend meer', G-Maxx maakt geen merkinbreuk

Damesmodemerk G-Maxx maakt geen inbreuk op de merken van kledingbedrijf Mexx. Dat heeft de rechtbank in Den Haag onlangs bepaald.

Mexx is van mening dat consumenten Mexx en G-Maxx met elkaar zouden kunnen verwarren. Daardoor zou sprake zijn van merkinbreuk. Mexx eiste dat G-Maxx daarmee zou stoppen en wilde een schadevergoeding. Volgens de rechter is echter geen sprake van verwarringsgevaar. Hoewel de uitspraak van de merknamen op elkaar lijkt, zijn de visuele verschillen groot genoeg.

Mexx stelt verder een bekend merk te zijn, wat wettelijk ook geldt als bescherming tegen merkinbreuk. De rechter gaat echter mee in de redenering van G-Maxx, die er in het kort op neerkomt dat die bekendheid zijn langste tijd gehad heeft. Mexx heeft momenteel geen fysieke winkels meer en van een groot marktaandeel is geen sprake. Uit een marktonderzoek van Mexx zelf blijkt bovendien dat maar weinig mensen het merk spontaan noemen wanneer hen gevraagd wordt naar damesmodemerken in het middensegment. Daardoor is onvoldoende gebleken van ‘een nog bestaande bekendheid van het merk Mexx’, aldus de rechter.

Mexx ging in 2014 failliet en bleef na een doorstart lang onder de radar. In 2018 werd een grootscheepse comeback aangekondigd met flagshipstores in meerdere steden. Er werd uiteindelijk één winkel geopend in Nieuwegein, maar die ging in 2020 alweer op slot. Het merk is nog wel online actief en was de afgelopen weken met commercials te zien op de Nederlandse en Belgische tv.

Reacties 2


Joost Brujns 4 apr, 17:29

Wat een afgang voor Mexx


Leonard Van Liere 5 apr, 17:48

Klopt, gewoon prutsers dus van ooit een mooi en duidelijk merk

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!