‘Aandeel duurzame keurmerken in supermarktomzet fractie hoger'

Van de Nederlandse supermarktomzet was vorig jaar 21 procent afkomstig uit producten met een duurzaamheidskeurmerk. Dat is net iets meer dan een jaar eerder, blijkt uit onderzoek van bureau IRI in samenwerking met Monitor Keurmerken Retail. 

De totale foodomzet in de supermarkt daalde vorig jaar met 2,1 procent, die van producten met een duurzaam keurmerk met 1,2 procent. Daardoor neemt het aandeel van de producten met keurmerk toe. De groei is echter minimaal: in 2020 bedroeg het aandeel al 20,9 procent. In de jaren daarvoor ging de groei aanmerkelijk sneller. In 2018 en 2019 hadden producten met keurmerk nog een omzetaandeel van respectievelijk 15,8 en 19,2 procent.

Eieren lopen voorop op het gebied van duurzame keurmerken. 81 procent van de omzet uit deze productgroep was vorig jaar gecertificeerd. Vis volgt met 79 procent. Daarna komt een tijd niets en volgen koffie/thee en vlees met respectievelijk 49,6 en 44,1 procent.

Het grootste keurmerk is nog altijd Beter Leven, met een omzet van 2,7 miljard euro. De keurmerken ASC en Biologisch laten de sterkste groei zien.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!