Apple heeft de regels voor zijn premium resellers in de loop der jaren steeds strikter gemaakt. Met de huidige ontwikkelingen lijkt de relatie steeds meer op die van franchisegever-franchisenemer, stelde Amac-eigenaar Ed Bindels tijdens het event Fans Love Brands.
Amac heeft recentelijk ruim een miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe website. Dat bleek kort daarna weggegooid geld: Apple wil na de winkelinrichting nu ook de online omgeving zelf vormgeven. "Dat ging me een stap te ver", zegt Bindels. Hij had hierover 'stevige discussies' met Apple. "Maar uiteindelijk trek je toch aan het kortste eind."
Dat Apple de touwtjes steeds strakker in handen neemt heeft onder meer te maken met de nieuwe autorisatie 'premium partner', een niveau boven premium reseller dat het elektronicamerk wil introduceren. Amac wilde hier vanwege de beperkingen eerst niet in mee, maar zal deze titel straks uiteindelijk toch gaan voeren.
De beschikbaarheid van nieuwe producten is Bindels al langer een doorn in het oog. Nieuwe releases zijn altijd eerst bij de eigen Apple Stores beschikbaar en daarna pas bij Amac. "Dat is krom."
Klaas Vaak 23 apr, 01:09