Amac: 'Apple lijkt steeds meer op een franchisegever'

Apple heeft de regels voor zijn premium resellers in de loop der jaren steeds strikter gemaakt. Met de huidige ontwikkelingen lijkt de relatie steeds meer op die van franchisegever-franchisenemer, stelde Amac-eigenaar Ed Bindels tijdens het event Fans Love Brands.

Amac heeft recentelijk ruim een miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe website. Dat bleek kort daarna weggegooid geld: Apple wil na de winkelinrichting nu ook de online omgeving zelf vormgeven. "Dat ging me een stap te ver", zegt Bindels. Hij had hierover 'stevige discussies' met Apple. "Maar uiteindelijk trek je toch aan het kortste eind."

Dat Apple de touwtjes steeds strakker in handen neemt heeft onder meer te maken met de nieuwe autorisatie 'premium partner', een niveau boven premium reseller dat het elektronicamerk wil introduceren. Amac wilde hier vanwege de beperkingen eerst niet in mee, maar zal deze titel straks uiteindelijk toch gaan voeren.

De beschikbaarheid van nieuwe producten is Bindels al langer een doorn in het oog. Nieuwe releases zijn altijd eerst bij de eigen Apple Stores beschikbaar en daarna pas bij Amac. "Dat is krom."

Reacties 1


Klaas Vaak 22 apr, 23:09

Is het al lang bekende verhaal. De enige die aan Apple verdiend is Apple zelf. Arrogant bedrijf die vindt dat je blij mag zijn dat je jij merk verkoopt. Zolang je Apple koopt hou je dit in leven. Laten we het nog maar niet hebben over de kinderen die in de mijnen werken voor een hongerloon.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!