Kabinet pakt nepaanbiedingen aan

Het kabinet gaat de strijd aan met nepaanbiedingen. Winkeliers mogen de prijs van een product niet een korte tijd verhogen om het daarna met een zogenaamd grote korting te presenteren.

De genoemde 'van-prijs' moet de laagste prijs zijn geweest in de dertig dagen voorafgaand aan de aanbieding. Dat geldt zowel voor fysieke winkels als voor webwinkels. Deze regel gaat in de hele EU gelden.

Er geldt een uitzondering voor producten die kort houdbaar zijn, zoals vis, vlees, fruit en groente. De winkelier mag daar de 'van-prijs' hanteren die kort voor de aanbieding gold. Ook opeenvolgende prijsverlagingen zijn toegestaan. De verkoper mag dan blijven verwijzen naar de prijs waarover de eerste korting werd aangekondigd.

Het toezicht en de handhaving zijn in Nederland een taak voor de Autoriteit Consument & Markt.

Reacties 1


S Zweers 3 mei, 13:21

En hoe zit het dan met de 25% korting die altijd geld bij de parfumerie? Daar wordt ook vaak mee genept. De van prijzen bij de kruidvat zijn immers ook nooit waar. Altijd zeggen dat een parfum van 60 voor 20 euro is terwijl die nooit 60 is geweest....

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!