Zalando merkt dat consumenten terughoudender zijn geworden in hun koopgedrag. Het Duitse fashionplatform leed in het eerste kwartaal een nettoverlies en de omzet viel iets lager uit.
Door de stijgende inflatie en stijgende kosten voor huishoudens is het consumentenvertrouwen volgens Zalando afgenomen. Daarnaast zijn de voorkeuren van consumenten veranderd doordat de coronamaatregelen zijn afgeschaft of versoepeld.
Zalando noteerde een verlies van 61,3 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog een winst van 34,5 miljoen. Het brutohandelsvolume (GMV) kwam op 3,2 miljard euro uit. Daarvan is 2,2 miljard euro eigen omzet, een daling van 1,5 procent. Verkooppartners zijn goed voor 32 procent van het GMV, dat zou in 2025 de helft moeten zijn.
Wel meer klanten
Zalando kreeg er wel meer actieve klanten bij. Het ging om een stijging van ruim vijf procent naar bijna 49 miljoen. Het aantal Zalando Plus-lidmaatschappen steeg met 150 procent. Hoeveel het er zijn, wordt er niet bij gezegd.
Om de levertijden te verkorten, komen er meer fulfilmentcentra. De bouw is al begonnen in Frankfurt, Bydgoszcz (Polen) en in de regio Parijs. Nadat er vorig jaar al zes landen werden toegevoegd, gaat Zalando deze maand van start in Hongarije en Roemenië. Dan is de webwinkel in 25 landen actief.
Leonard Van Liere 6 mei, 19:17