Lidl past de verpakkingen van zijn kroepoek aan. De stichting Asian Raisins had erover geklaagd, omdat ze de afbeelding van een man met een lange snor en een rijsthoed racistisch vindt.
Bij de stichting, die onder meer strijdt tegen 'racistische stereotypen', waren er meerdere klachten over binnengekomen. De hoed en de lange snor roepen een beeld op dat niet past bij de moderne Aziatische persoon, zei een woordvoerder van Asian Raisins op Radio 1.
Zo werd de hoed gebruikt door boeren op het land, in onder meer Vietnam en China. Aziatische Nederlanders willen daar volgens de woordvoerder niet meer mee geassocieerd worden. De snor hoort bij een fictief Aziatisch personage, dat zo'n honderd jaar geleden werd bedacht. Die man stond symbool voor de expansie van Azië en werd gezien als kwaadaardig persoon.
Nadat Asian Raisins contact met Lidl had opgenomen, zegde de discounter toe de verpakkingen aan te passen. Het kost nog wel enige tijd voordat de oude verpakkingen allemaal uit de supermarkten zijn verdwenen. " Dat heeft te maken met de doorlooptijd van het product", zegt Lidl in een verklaring.
Arnout van Nieuwaal 9 mei, 13:35
Jan Janssen 9 mei, 12:21
Marino de Breda 7 mei, 10:50
Belegger Brabant 7 mei, 01:13