Primark lanceert eind 2022 in het Verenigd Koninkrijk een click & collect-pilot. De fashionretailer kiest voor een voorzichtige uitrol; in Nederland wordt volledig gefocust op het lanceren van de klantenwebsite.
Britse klanten kunnen in het laatste kwartaal kleding online bestellen en hun bestellingen ophalen in één van de 25 deelnemende winkels. In de pilot stelt Primark alleen een selectie kinderkleding beschikbaar. Later zal er een groter assortiment online worden aangeboden; tot twee keer de volumes die nu in kleinere winkels hangen. “Hier zijn in de winkel minder mogelijkheden voor dan online. We geloven dat er nu een onvervulde vraag van klanten is”, aldus een woordvoerder aan RetailTrends.
Effecten monitoren
Primark heeft bewust gekozen voor een voorzichtige uitrol: een beperkte hoeveelheid winkels en maar één kledingcategorie. Eerst wil de fashionretailer de beoordelingen van klanten peilen en de effecten monitoren. “We moeten dit testen voordat we besluiten over hoe we click & collect gaan uitrollen naar andere landen, waaronder Nederland.”
Voor nu ligt de focus in ons land op het lanceren van een ‘nieuwe, grotere en betere’ klantenwebsite. “Een cruciale eerste stap, en we kunnen niet wachten om te zien wat onze Nederlandse klanten denken.” Aan een webshop wordt nog niet gedacht: Primark gelooft niet in het traditionele model om het volledige assortiment online te zetten voor thuisbezorging. “Dat is niet veranderd. Maar we zien wel een kans met click & collect om meer klanten meer redenen te geven om naar onze winkels te komen.”
Reacties 0