Toekomst e-commercebedrijf TOM nog onzeker

Toekomst e-commercebedrijf TOM nog onzeker

De toekomst van e-commercebedrijf TOM blijft onzeker. Het Bladelse bedrijf heeft meer tijd nodig voor zijn reddingsplan.

TOM (Tom Omnichannel Management) heeft de rechtbank vier maanden extra tijd gevraagd om tot een akkoord te komen met de schuldeisers. De zogenoemde afkoelingsperiode waarin schuldeisers geen verhaal konden halen, liep tot 25 juni.

"We willen de rechtbank vragen om deze periode te verlengen", zegt oprichter en ceo Tom te Riele in een verklaring. "We boeken vooruitgang, maar een containerschip 180 graden laten omdraaien kost nou eenmaal tijd."

TOM begon in 2005 als fietsenwinkel in Tilburg en groeide uit tot een bedrijf met veertien webshops en zo'n zeshonderd medewerkers. De onstuimige groei tijdens de coronacrisis bracht het bedrijf naar eigen zeggen in de problemen. Zo schommelde de vraag naar producten voortdurend en stokte de aanvoer uit China en India doordat fabrieken daar stil lagen.

Om winstgevend te worden, wil TOM zich richten op vier productcategorieën: fietsen, buitenspelen, tuin en sport & outdoor. "We gaan voor artikelen die snel verkopen en waarop een goede marge zit." Het assortiment wordt verkleind van 400 duizend naar 17 duizend artikelen. TOM gaat zich uitsluitend richten op Nederland, België en Duitsland. Daarnaast wordt ingezet op het eigen merk Amigo.

 

Reacties 3


ikke weet het 27 jun, 15:47

TOM zich richten op vier productcategorieën: fietsen, buitenspelen, tuin


Goede zet, maar niet heus, met buiten spelen en tuin artikelen kun je volgens mij de kost niet verdienen, het is namelijk te grote volume om te versturen.
Bijvoorbeeld een grote glijbaan versturen kost in verhouding tot de marge een vermogen, voor een trampoline geldt hetzelfde.

De marges op deze artikelen zijn te mager om er nog iets van winst uit te halen.

Daarbij is het ene jaar een goed jaar voor dit artikel , en later ligt het weer enkele jaren nagenoeg stil.

Verder is er eigenlijk maar 1 webshop de baas in Nederland, en dat is Bol.com, dit is waar de consument online het meeste koopt.

Zelfs Amazon is geen speler op de Nederlandse markt, ook zij zijn "te laat "in Nederland begonnen.


Waarschijnlijk geldt voor dit bedrijf maar 1 ding CTRL ALT DEL


Je weet het niet Echt niet 28 jun, 09:15

@ikke weet het

"Verder is er eigenlijk maar 1 webshop de baas in Nederland, en dat is Bol.com, dit is waar de consument online het meeste koopt."

Dat is ook precies de plek waar TOM haar artikelen verkoopt...?
- https://www.bol.com/nl/nl/v/quality-shops/851654/


ikke weet het 28 jun, 09:57

Je weet het niet Echt niet

Inderdaad verkoopt TOM ook op bol.com onder zelfs verschillende namen.
Maar hiermee kun je de kost al helemaal niet verdienen als je ziet wat er dan nog eens extra aan bol betaald moet worden, afhankelijk van welke artikelen dit is , is het toch al snel 15 % .
Verder heeft hij veel eigen website waar hij verkoopt.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!