Amazon wordt er door de Britse overheid van verdacht een te grote machtspositie te hebben in het land. De Britse mededingingsautoriteit onderzoekt of het bedrijf zijn eigen verkoopkanalen bevoordeelt ten opzichte van andere verkopers.
De mededingingsautoriteit (CMA) onderzoekt of Amazon op zijn marktplaats zijn eigen producten hoger in de zoekresultaten weergeeft dan producten van andere verkopers. Een oneerlijk concurrentievoordeel ten opzichte van andere verkopers op het platform, waarin – wegens slechtere prijzen – ook klanten worden benadeeld.
Afgezien daarvan controleert de CMA op welke manier Amazon data van verkopers verzamelt en in zijn voordeel gebruikt. Ook wordt onderzocht welke criteria de e-commercegigant hanteert om te bepalen of retailers producten mogen aanbieden onder het Prime-label.
“Duizenden Britse bedrijven gebruiken Amazon om hun producten te verkopen en het is belangrijk dat ze in een competitieve markt kunnen opereren. Elk verlies van concurrentie is een verlies voor de consument”, aldus de mededingingsautoriteit. Amazon zegt in een reactie aan CNBC te willen meewerken aan het onderzoek.
De Europese Commissie doet een soortgelijk onderzoek.
John Eeves 7 jul, 19:22
Henk Freezer 7 jul, 15:10