E-commercebedrijf TOM vraagt faillissement aan

E-commercebedrijf TOM vraagt faillissement aan

E-commercebedrijf TOM heeft donderdag het faillissement aangevraagd. De Bladelse onderneming vroeg de rechtbank vorige maand nog vier maanden extra tijd om tot een akkoord te komen met de schuldeisers. 

De zogenoemde afkoelingsperiode waarin schuldeisers geen verhaal konden halen, liep tot 25 juni. De afgelopen weken raakte een akkoord steeds verder uit zicht, zegt oprichter en ceo Tom te Riele. Daarom besloot hij het faillissement aan te vragen.

TOM begon in 2005 als fietsenwinkel in Tilburg en groeide uit tot een bedrijf met veertien webshops en zo'n zeshonderd medewerkers. De onstuimige groei tijdens de coronacrisis bracht het bedrijf naar eigen zeggen in de problemen. Zo schommelde de vraag naar producten voortdurend en stokte de aanvoer uit China en India doordat fabrieken daar stil lagen.

Inmiddels is de bevoorrading volgens Te Riele weer lichtjes op gang gekomen, maar de omzet zit nog niet op het oude niveau. Om winstgevend te worden, kondigde TOM vorige maand aan zich te richten op vier productcategorieën: fietsen, buitenspelen, tuin en sport & outdoor. Het assortiment zou worden teruggebracht van 400 duizend naar 17 duizend artikelen.

Volgens Te Riele is er interesse voor een doorstart. "Meerdere partijen hebben dat aangegeven. Dat is erg belangrijk voor de werkgelegenheid in onze regio. Met de curator gaan we bespreken hoe we een mogelijke doorstart vorm kunnen geven."

Reacties 1


ikke weet het 19 jul, 16:57

Het kon allemaal niet op, het ene magazijn na het andere magazijn openen, personeel in overvloed, auto's bij de vleet en ga zo maar door.

Als webshop komen ze weinig in beeld, deze markt wordt gewoon gedomineerd door Bol.com.

Je kunt dan wel als Tom's via bol.com verkopen, maar deze kosten zijn erg hoog en met gewone goederen die overal verkrijgbaar zijn is het niet echt de moeite.

De enige winst die een winkelier kan behalen bij een bol is de verkoop van oude artikelen, daar kun je dan ook vaak een goede marge opmaken.

Maar bijv. een doosje lego wat normaal €9,99 kost, kun je als wederverkoper niet op bol verkopen, omdat de kosten veel te hoog zijn.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!