Zalando, About You en Yoox Net-A-Porter willen samen de CO2-uitstoot in de productieketen en bij aangesloten merken verminderen. De online retailers lanceren een digitaal leerplatform dat modemerken moet helpen bij het stellen van wetenschappelijk onderbouwde doelen voor CO2-reductie.
Het gaat om een op maat gemaakt programma dat gratis beschikbaar is. Het laat stap voor stap zien hoe het complexe traject van emissiemeting in zijn werk gaat. Modemerken krijgen via het programma de kans om met elkaar en met duurzaamheidsexperts in gesprek te gaan.
Zalando, About You en Yoox Net-A-Porter zeggen dat ze al druk bezig zijn om hun eigen CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen. Maar ze wijzen erop dat de toeleveringsketen verantwoordelijk is voor 70 tot 90 procent van de uitstoot in de mode-industrie.
"Wij streven ernaar dat 90 procent van onze aangesloten partners (gemeten naar CO2-emissies) tegen 2025 wetenschappelijk onderbouwde doelen heeft gesteld", zegt co-ceo David Schneider van Zalando. "Het nieuwe leerplatform is een belangrijk initiatief om dit ambitieuze doel te bereiken."
Reacties 0