'Supermarktprijzen gestegen met 18,5 procent'

De prijzen in de supermarkt zijn gemiddeld 18,5 procent hoger dan elf maanden geleden. Marktonderzoeker GfK verwacht dat de prijsstijgingen zeker tot en met het najaar zullen aanhouden. 

Het GfK analyseerde een jaar lang de prijzen van 55 basisproducten in supermarkten. Vooral graanproducten en zonnebloemolie zijn door de oorlog in Oekraïne relatief hard in prijs gestegen. Ook zuivelproducten, vlees en papierproducten (keuken- en toiletpapier) zijn snel duurder geworden.  Volgens de onderzoekers zijn producten als chocolade, bananen en schoonmaakartikelen nauwelijks in prijs gestegen. 

De factoren die van invloed zijn op de prijsverhogingen, zoals de oorlog in Oekraïne, graantekorten en arbeidstekorten, blijven volgens GfK nog wel ‘even’ van kracht, zegt onderzoeker Norman Buysse tegen BNR: "In ieder geval tot het najaar en wellicht in de winter."
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!