Nederlandse consumenten maken door de hoge prijsstijgingen andere keuzes in de supermarkt. Vooral aanbiedingen zijn in trek: 70 procent koopt afgeprijsde producten en 55 procent wacht met hun aankoop tot een artikel in de aanbieding is.
Dat blijkt uit onderzoek van Q&A Insights & Consultancy onder 900 Nederlandse consumenten. Driekwart van de consumenten wordt nu geraakt door de hoge inflatie (in april nog 61 procent). Men voelt de meeste pijn bij de dagelijkse boodschappen: voedingsmiddelen (82 procent), huishoudelijke artikelen (45 procent) en persoonlijke verzorging (34 procent) vindt men het duurst geworden.
Hierom vertonen Nederlanders ander koopgedrag in de supermarkt. Zo zegt 50 procent vaker te kiezen voor huismerken. Daarbaast worden er minder producten gekocht (48 procent) en zijn duurzame artikelen minder in trek (11 procent). 33 procent van de Nederlanders kiest op dit moment een andere primaire supermarkt door de prijsstijgingen. Het aandeel dat Aldi en Lidl als primaire supermarkt noemt stijgt van 22 naar 28 procent.
Het beeld wordt bevestigd door het CBS, dat dinsdag meldt dat de inflatie in augustus is opgelopen tot 12 procent. Dit is het hoogste inflatiecijfer tot nu toe gemeten. Naast energie- en woonlasten stegen de prijzen in de supermarkt vorige maand bijzonder hard.
Reacties 0