Zeeman ziet ruimte voor zeker driehonderd winkels in Spanje. De discounter wil ook flink groeien in Frankrijk en onderzoekt nieuwe markten in Zuid-Europa, zegt ceo Erik-Jan Mares in het septembernummer van RetailTrends.
Momenteel heeft Zeeman 130 winkels in Spanje, een verdubbeling in twee jaar tijd. Dat aantal moet dus nog eens meer dan verdubbelen. “Het streven is om elk jaar vijftig winkels te openen”, aldus Mares. In Frankrijk wil de Nederlandse retailer van de huidige driehonderd naar vierhonderd vestigingen. “Daarna zijn Portugal en Italië logische landen om naar te kijken.”
Zeeman draait in Zuid-Europa goede omzetten en rendementen, zegt de ceo. “Enerzijds komt dat doordat onze klanten, mensen met een kleinere portemonnee, er goed vertegenwoordigd zijn. Daarnaast is de verhouding tussen omzet en huur gunstig en zijn de personeelskosten lager dan in Nederland of België.”
In Duitsland heeft Zeeman het zwaarder: het aantal winkels daalde in twee jaar tijd van 150 naar 141. “En we gaan er nog meer sluiten”, zegt Mares. Het aantal winkels bij onze oosterburen zal eerst worden teruggebracht tot circa honderd, waarna op betere locaties nieuwe vestigingen worden geopend. “En dan zouden we op termijn minimaal naar tweehonderd winkels moeten kunnen.”
Erik-Jan Mares gaat in het septembernummer van RetailTrends uitgebreid in op de (inter)nationale groeiplannen van Zeeman, het concurrentieveld, e-commerce en de duurzaamheidsambities. Het hele interview is hier te lezen. Nog geen member, kijk dan hier voor de mogelijkheden.
Reacties 0