Decathlon en H&M zijn door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de vingers getikt wegens vage duurzaamheidsclaims. De bedrijven beloven beterschap en doneren als compensatie respectievelijk 400 duizend en 500 duizend euro aan duurzame doelen.
De ACM zag in de kledingsector veel duurzaamheidsclaims die mogelijk misleidend zijn. De consumentenwaakhond sprak kledingaanbieders daar in het voorjaar van 2021 op aan. De ACM zette daarna zijn onderzoek voort bij onder meer Decathlon en H&M. De twee bedrijven boden bijvoorbeeld producten aan met algemene termen zoals 'Ecodesign' en 'Conscious', zonder direct het duurzaamheidvoordeel te benoemen.
Decathlon en H&M hebben toegezegd dat ze hun werkwijze aanpassen. De ACM controleert de komende twee jaar of ze zich daaraan houden en legt nu geen sancties op. De toezichthouder zegt de kledingbranche in het algemeen goed in de gaten te blijven houden.
Reacties 0