‘Supermarkten halen meer omzet uit duurzame producten’

‘Supermarkten halen meer omzet uit duurzame producten’

Nederlanders kochten in 2021 voor bijna acht miljard euro aan duurzame boodschappen in de supermarkt: een stijging van veertien procent ten opzichte van 2020. Volgens het CBS nam de omzet voor voeding zonder duurzaamheidskeurmerk met vier procent af. 

Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021, uitgevoerd door Wageningen University & Research en het CBS. Er is sprake van een stijging in de supermarktomzet van producten met duurzame keurmerken. Kwam in 2013 nog acht procent van de voedingsomzet uit producten met een keurmerk, vorig jaar was dat 22 procent. 

Het leeuwendeel (circa 80 procent) van de omzet uit varkensvlees, vis, schaal- en schelpdieren, thee en eieren had in 2021 duurzaamheidskeurmerken. De omzet van duurzame eieren en varkensvlees daalde vorig jaar wel (met respectievelijk vier en elf procent). De sterkste omzetstijging vond plaats bij mineraalwater, frisdrank en sappen (164 procent), oliën en sauzen (100 procent) en deegwaren (95 procent). Alcoholische dranken, mineraalwater, frisdranken en kaas hebben in vergelijking met andere producten nog steeds de minste duurzame keurmerken (twee tot zes procent). 

Reacties 1


Freerk Jan Sipma 21 sep, 10:23

ik vind dit echt abnormaal mooi.... sjapo

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!