Albert Heijn is het sterkste sponsormerk in de cultuur-, sport- en evenementensector. HEMA staat op de tweede plaats, Jumbo is derde. Dat blijkt uit het Sponsor Merkenonderzoek dat Hendrik Beerda Brand Consultancy sinds 2008 laat verrichten.
Van de vijftig grootste sponsors heeft Albert Heijn de meeste merkkracht in huis, stelt Beerda. Toch investeert de supermarktketen jaarlijks zo'n twee miljoen euro in de samenwerking met voetbalbond KNVB. "Voor de naamsbekendheid van Albert Heijn is de samenwerking overbodig. Ook op vrijwel alle andere reputatiedimensies heeft Albert Heijn een sterker merk. Toch is de samenwerking met de KNVB heel slim ingestoken."
Beerda: "Uit het onderzoek blijkt dat de supermarktketen een nogal arrogant imago heeft onder de bevolking. Door de verbinding met Oranje én het spaarprogramma voor de lokale amateurclubs, krijg je als groot merk de mogelijkheid om in de haarvaten van de samenleving te kruipen. Door je op deze manier te verbinden met het sympathieke karakter van lokale sportverenigingen en het blije Oranjegevoel kun je het imago van Albert Heijn flink oppoetsen."
In de top tien van sterkste sponsormerken staan verder Philips, KPN, Rabobank, Coca-Cola, Campina, KLM en Nike.
Reacties 0