'Supermarkten stimuleren gezond eten nauwelijks'

Supermarkten doen nog te weinig om gezond eten makkelijk te maken. Dat blijkt uit de Superlijst Gezondheid 2022 van Stichting Questionmark en de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie.

Ekoplaza en Lidl komen als beste uit de bus; ze zijn de 'voorlopers'. Zo is Lidl de enige supermarkt die duidelijke doelstellingen heeft geformuleerd op basis van het Preventieakkoord uit 2018, waarin supermarkten beloofden consumenten te stimuleren gezonder te eten en te drinken. Lidl meldt ook welke vorderingen het op dit gebied maakt.   

Voormalig voorloper Dirk wordt nu een 'middenmoter' genoemd. Het bedrijf presteert niet slechter dan in 2020, maar heeft volgens het onderzoek minder progressie geboekt dan concurrenten. Dirk is wel de enige supermarkt die klanten bij de kassa niet verleid tot ongezonde keuzes. Wel promoot het in folders vaak zoete kinderdrankjes, net iets meer dan marktleider Albert Heijn en Aldi.

De laatste ketens behoren net als Jumbo, Coop en Plus tot de 'achterblijvers'. Coop liep twee jaar geleden nog voorop. Volgens de initiatiefnemers is het hoog tijd dat de overheid via wetgeving maatregelen afdwingt. Daarom wordt het rapport aangeboden aan staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!