Galeria Karstadt Kaufhof opnieuw in grote problemen

Galeria Karstadt Kaufhof verkeert opnieuw in grote financiële problemen. Nadat de Duitse warenhuisketen tijdens de coronacrisis al een lening van in totaal 680 miljoen euro ontving, klopt het concern nogmaals voor hulp bij de overheid aan.

Dit keer vanwege de hoge inflatie en de gestegen energiekosten, meldt persbureau DPA. In een brief aan de medewerkers schrijft ceo Miguel Müllenbach dat Galeria alleen al voor energie de komende twee jaar ruim 150 miljoen euro meer kwijt zal zijn dan gepland. Bovendien beperken consumenten volgens hem hun uitgaven tot het hoogst noodzakelijke. Dit brengt de toekomst van het bedrijf in gevaar, aldus Müllenbach.

Galeria heeft het al jaren moeilijk, maar de coronacrisis verergerde de problemen. In het eerste coronajaar besloot het concern flink in te grijpen in het winkelbestand. Ruim veertig warenhuizen gingen dicht, waardoor er nu nog zo'n 130 over zijn. Een groot deel daarvan is inmiddels gemoderniseerd.

Reacties 3


Machiel R 14 okt, 16:02

De eerste steunronde was al onverantwoord. De Duitse overheid heeft PR technisch laten zien een Duits icoon niet te laten stikken maar het zal nu snel over en uit worden. Wat we in Nederland al eerder ondervonden hebben, het concept warenhuis is voorbij. Waarbij ik echt medelijken heb met de hardwerkende mensen op de vloer bij Kaufhof.


x y 17 okt, 19:37

Het concept warenhuis is nog niet voorbij. Maar wel voor warenhuizen die geen keuzes maken en er na een verbouwing hetzelfde uitzien als 20 jaar geleden. Waarom zou ik binnenlopen bij Galeria; het is nog steeds hetzelfde als 20 jaar geleden; een troosteloze winkel. Neem een voorbeeld aan de Bijenkorf, die wel een duidelijke keuze gemaakt heeft en zich heeft geherpositioneerd. De winkels zien er aantrekkelijk uit en trekken ook heel wat meer bezoekers.


Daan Edje 17 okt, 22:27

Op zich hebben de winkels wel een toekomst gezien het aantal publiek wat er in (drukkere) winkels loopt. Ik denk dat ze nu betere keuzes moeten gaan maken voor het te laat is. Het allereerst gaan snoeien in het aantal filialen en/of er juist gekeken moet worden naar de rendabelheid en de hoeveelheid van de filialen. Tot voor kort zaten er bijvoorbeeld 3 filialen in Trier (nu nog 2), Münster zelfde verhaal (ook nog pal naast elkaar). Op zich wil dat wel maar dan moeten de winkels die op steenworp afstand van elkaar zitten verschillende artikelgroepen voeren zoals in Düsseldorf (An Der Kö is gericht op mode en Schadowstrasse gericht op Huishouden (Beddenstudio's, koelkasten etc.). Verkleinen van een aantal winkels (en voorraden) kunnen ook uitkomst bieden om de kosten te drukken.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!