ACM start prijscampagne voor winkeliers 

De ACM komt met een campagne waarin winkeliers worden opgeroepen hun eigen verkoopprijs te bepalen. Tijdens de campagne ‘Wie bepaalt de prijs’ waarschuwt de waakhond verschillende leveranciers wanneer zij verboden invloed uitoefenen op de prijzen van winkeliers.

Leveranciers mogen alleen een vrijblijvende adviesprijs meedelen; het is volgens de ACM verboden om winkeliers onder druk te zetten om de adviesprijs ook in de winkel in te voeren. De autoriteit noemt als voorbeeld dat leveranciers hun producten niet leveren of dreigende telefoontjes of berichten versturen aan winkeliers.

Winkeliers kunnen gebruikmaken van een voorbeeldbrief van de ACM, waarin zij benadrukken dat de prijs door henzelf bepaald wordt. Vooral in de komende periode, die zich kenmerkt met hoge kortingsacties, kunnen winkeliers volgens de ACM extra hulp gebruiken. Zo benadrukt de waakhond dat leveranciers bijvoorbeeld nooit kortingen kunnen verbieden aan winkeliers. 

Wanneer de ACM inderdaad een waarschuwing heeft afgegeven aan leveranciers, houdt de autoriteit deze in de gaten. Als er geen beterschap volgt, riskeert een leverancier een boete van 900 duizend euro, of tien procent van de omzet. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!