De Belgische warenhuisketen Inno maakt weer winst. Twee jaar geleden leed het concern nog een verlies van 20,3 miljoen euro.
Het is nog niet bekend hoe hoog de winst uitvalt, omdat de definitieve beoordeling nog niet is afgerond. Wel weet Inno te melden dat het zijn boekjaar afsluit met een brutobedrijfswinst van meer dan 10 miljoen euro. Twee jaar geleden was er een negatief ebitda van 10,1 miljoen euro.
"In nauwelijks twee jaar tijd hebben we het tij gekeerd", zegt ceo Armin Devender. "Toen de coronacrisis uitbrak, hebben we 21 strategische projecten gelanceerd en consequent geïmplementeerd. We stopten nooit met investeren in de toekomst, en daarvan plukken we nu de vruchten."
Devender wijst erop dat het Belgische Inno een eigen koers vaart, los van de Duitse eigenaar Galeria Karstadt Kaufhof. "Zo hanteren we een eigen inkoopstrategie en draaien we op een apart, nieuw ERP-systeem. Daardoor hebben de huidige ontwikkelingen in Duitsland geen impact op ons." Galeria verkeert in grote financiële problemen en wil voor de derde keer staatssteun.
Inno verwacht voor het net begonnen boekjaar een omzetstijging tot 314 miljoen euro. In de komende vijf jaar voorspelt Inno een groei tot 350 miljoen euro. Online zou goed moeten zijn voor 15 tot 20 procent van de omzet. Inno, dat zich meer positioneert als een premiumwarenhuis, heeft zestien vestigingen.
Reacties 0