Amazon hangt claim van 1 miljard boven het hoofd

Een groep Britse consumenten wil Amazon voor de rechter slepen vanwege oneerlijke verkooppraktijken. De e-commercereus zou zijn machtige positie misbruiken om eigen producten voorrang te geven op de site.

De zaak wordt aangespannen door consumentenrechtadvocaat Julie Hunter, namens Britse consumenten die vanaf eind 2016 iets bij Amazon hebben gekocht. De claim is dat Amazon zijn ‘buy box’, een blok met koopknop waar per product maar één verkoper kan komen te staan, vooral voor eigen producten gebruikt. Andere verkopers met hetzelfde product zouden daarvan worden uitgesloten, ook als ze een betere deal bieden dan Amazon zelf. Omdat de buy box het meeste in het oog springt, is de kans veel groter dat een product daar wordt gekocht dan verderop in de zoekresultaten.

Hunters advocaten spreken van een ‘geheimzinnig en zelfbevoordelend algoritme’ dat Amazons buy box bepaalt. Namens consumenten eisen ze een schadevergoeding van zo’n 1 miljard euro. Amazon zegt dat de claim ongegrond is en dat dit tijdens het juridische proces duidelijk zal worden.

De e-commercereus kwam in 2016 ook al in opspraak om zijn buy box. Het onderzoeksjournalistieke platform ProPublica onthulde toen dat de opties in de buy box in 75 procent van de gevallen niet de voordeligste zijn voor de consument, terwijl Amazon dat wel claimt. In plaats daarvan staan er vaak eigen producten of artikelen van retailers die ook op Amazons website adverteren.  

Reacties 2


John Eeves 21 okt, 11:48

Een zeer verwerpelijk bedrijf op alle fronten, de wijze waarop ze klanten benadelen, verkopers op het platform behandelen en omgaan met hun werknemers.


Huub Vermeulen 21 okt, 15:46

Dat doet bol.com ook...

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!