Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: MS Mode/America Today en Jumbo.
Winnaar: MS Mode/America Today
In het eerste coronajaar hadden MS Mode en America Today het zwaar, maar vorig jaar schreven ze allebei weer zwarte cijfers. Ook de omzet van de twee formules van Coolinvestments nam toe. MS Mode boekte een netto-omzet van 109,5 miljoen euro, waar die in 2020 op 96,4 miljoen bleef steken. De ebitda van de damesmodeketen bedroeg 8,6 miljoen euro en de nettowinst 7 miljoen. America Today zag de omzet toenemen van 55,8 naar 58,4 miljoen euro. Een nettoresultaat van deze formule wordt niet gemeld. 'Met een slag om de arm vanwege de vele onzekerheden' houdt de directie rekening met voortzetting van de gestage groei van de winkels en de online verkopen.
Verliezer: Jumbo
Nee, het was niet de week van Jumbo. Het begon met een WK-commercial die voor veel ophef zorgde. Hossende bouwvakkers in een WK-commercial? Dat was bij nader...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: MS Mode/America Today en Jumbo.
Winnaar: MS Mode/America Today
In het eerste coronajaar hadden MS Mode en America Today het zwaar, maar vorig jaar schreven ze allebei weer zwarte cijfers. Ook de omzet van de twee formules van Coolinvestments nam toe. MS Mode boekte een netto-omzet van 109,5 miljoen euro, waar die in 2020 op 96,4 miljoen bleef steken. De ebitda van de damesmodeketen bedroeg 8,6 miljoen euro en de nettowinst 7 miljoen. America Today zag de omzet toenemen van 55,8 naar 58,4 miljoen euro. Een nettoresultaat van deze formule wordt niet gemeld. 'Met een slag om de arm vanwege de vele onzekerheden' houdt de directie rekening met voortzetting van de gestage groei van de winkels en de online verkopen.
Verliezer: Jumbo
Nee, het was niet de week van Jumbo. Het begon met een WK-commercial die voor veel ophef zorgde. Hossende bouwvakkers in een WK-commercial? Dat was bij nader inzien toch niet zo'n goed idee, erkende de supermarktketen. Jumbo haalde de commercial rap van de buis. "We realiseren ons nu dat in deze reclame een link te maken is naar de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in Qatar en dat is nooit onze bedoeling geweest." Vlak erna kwam het FD met het bericht dat in het huis van de voorlopig teruggetreden topman Frits van Eerd honderdduizenden euro's contant geld zijn aangetroffen. Van Eerd is verdachte in een groot witwasonderzoek. Eerder kwam al naar buiten dat daarbij grote geldbedragen waren gevonden. Volgens het FD lag het merendeel daarvan bij Van Eerd in huis.