'1 op de 3 Nederlanders wil verbod op Black Friday'

Een aanzienlijk deel van de Nederlandse consumenten (36 procent) is van mening dat er een verbod moet komen op Black Friday. Anderzijds vindt een derde dat juist meer winkeliers zich bij het koopjesfestijn moeten aansluiten.

Dat blijkt uit onderzoek van Acties.nl, onder zo'n duizend Nederlanders. Hoewel 53 procent van hen vindt dat Black Friday niet meer past in deze tijdsgeest, verwacht slechts een derde daadwerkelijk minder aankopen te doen dan eerdere jaren. 

Vooral jongeren zijn voornemens om geen gebruik te maken het koopjesfestijn: 40 procent houdt de hand op de knip. Het gros van hen (75 procent) denkt dat de kortingen niet uniek zijn. Volgens het onderzoek zien consumenten vaker in dat de kortingen waar tijdens Black Friday – of Black Week – mee wordt geadverteerd, worden ingezet als verlengstuk van de feestmaand in december. 

Een aanzienlijk deel (33 procent) van de Nederlanders ziet het juist wel zitten als meer winkeliers Black Friday-kortingen aanbieden. Vooral onder jongeren is er verdeeldheid: meer dan de helft (52 procent) wil dat meer retailers kortingen bieden tijdens Black Friday, terwijl 40 procent van plan is op die dag juist niets aan te schaffen.

Onlangs maakten Dille & Kamille en het Belgische modemerk Xandres bekend de winkels als tegenbeweging te sluiten op Black Friday, dat dit jaar op 25 november is.

Reacties 2


Jan Janssen 15 nov, 10:22

Het hele oorspronkelijke concept van Black Friday (als één dag met hoge kortingen) is achterhaald. Zeker doordat steeds meer winkeliers er een Black Week (of zelfs twee weken) van maken, en door de planning vlak voor de decembermaand-acties, loopt het een naadloos over in het ander en is het voor de consument één pot nat geworden. Daarnaast zijn er inderdaad voorbeelden te over dat de kortingen niet uniek voor Black Friday zijn, of zelfs schijnkortingen zijn doordat de prijzen eerst verhoogd zijn. Kortom: zo snle mogelijk stoppen met deze flauwekul.


Machiel R. 15 nov, 22:42

Zolang 33% van de consumenten er nog gewoon intrapt, zullen retailers er gewoon mee door blijven gaan. Money makes the world go round.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!